Καθώς οι πάγοι της Αρκτικής λιώνουν, εξαιτίας της παγκόσμιας θέρμανσης, πολλές χώρες προσπαθούν να επεκτείνουν τα σύνορα και τις ζώνες οικονομικής εκμετάλλευσης, προκειμένου να αντλήσουν το φυσικό αέριο και το πετρέλαιο που πιστεύεται ότι κρύβονται στον πυθμένα.
Η Ρωσία, οι ΗΠΑ, ο Καναδάς, η Δανία και η Νορβηγία ήδη διεκδικούν περιοχές της Αρκτικής βάσει της Διεθνούς Συνθήκης του ΟΗΕ για το Νόμο της Θάλασσας, η οποία παραχωρεί στις κυβερνήσεις μια ζώνη οικονομικής εκμετάλλευσης μέχρι τα 200 ναυτικά μίλια από τις ακτές.
Σύμφωνα με τη συνθήκη του ΟΗΕ για το Θαλάσσιο Δίκαιο, όποια χώρα επιθυμεί να διεκδικήσει μεγαλύτερο μερίδιο της Αρκτικής θα πρέπει να καταθέσει αίτημα στην Επιτροπή για τα Όρια της Ηπειρωτικής Υφαλοκρηπίδας.
Πέρυσι το καλοκαίρι, η Ρωσία προέβη σε μια θεαματική ενέργεια, τοποθετώντας τη σημαία της στο βυθό κάτω από το Βόρειο Πόλο, σε βάθος 4.000 μέτρων, υποστηρίζοντας ότι εκεί βρίσκεται το άκρο της υφαλοκρηπίδας της Σιβηρίας.
Η διαμάχη θα μπορούσε σύντομα να γίνει ακόμα πιο περίπλοκη.
Τα αμερικανικά και καναδικά πλοία που ανακάλυψαν το υποθαλάσσιο όρος εντόπισαν ενδείξεις συσσώρευσης ιζημάτων στις πλαγιές του, ένδειξη ότι το βουνό βρίσκεται εντός της υφαλοκρηπίδας της Βορείου Αμερικής. Πάντως η ανάλυση των δεδομένων δεν έχει ακόμα ολοκληρωθεί.
Το όρος βρίσκεται 700 μίλια βόρεια της Αλάσκας, ανέφερε ο Καναδός Ντέιβιντ Μόσερ, επικεφαλής της αποστολής. Έχει ύψος 1.158 μέτρα, πλάτος 19,3 χιλιόμετρα και μήκος 38,6 χιλιόμετρα.
Στην ίδια περιοχή η αποστολή εντόπισε και έναν σχηματισμό που μοιάζει με ανενεργό υποθαλάσσιο ηφαίστειο.
*Στο μεταξύ, δύο γερμανικά φορτηγά πλοία ετοιμάζονται να ολοκληρώσουν για πρώτη φορά το διάπλου του λεγόμενου Βορειοανατολικού Περάσματος, ενός θαλάσσιου δρόμου στην Αρκτική που θα μείωνε κατά χιλιάδες μίλια τα εμπορικά ταξίδια από την Ασία προς τη Δύση, αν δεν ήταν γεμάτος κομμάτια πάγου.
Σύμφωνα με τους New York Times, τα πλοία αναχώρησαν τον Ιούλιο από τη Νότια Κορέα με προορισμό το Ρότερτναμ της Ολλανδίας. Εχουν ήδη ολοκληρώσει το πιο επικίνδυνο τμήμα του ταξιδιού και βρίσκονται τώρα σε λιμάνι της Σιβηρίας ως ενδιάμεσο σταθμό.
Το ίδιο κατόρθωμα είχαν πετύχει παλαιότερα δύο πετρελαιοφόρα (ένα της Φινλανδίας και ένα της Λετονίας) ωστόσο το ταξίδι των γερμανικών φορτηγών θεωρείται η πρώτη πραγματικά εμπορική διέλευση του Βορειοανατολικού Περάσματος.
0 ΠΑΤΟΥΣΕΣ:
Δημοσίευση σχολίου